Sporrar?


Jag använder bara sporrar när jag rider för tränare( måste ha de då) och när jag tävlar. Men jag använder de inte så mycket. Jag anväder bara de när Stella inte lyssnar. Jag börjar inte direkt med att trycka på med sporren. Det är endast när hon inte lyssnar på skänkeln.


Hur använder man sporrar?
Det är viktigt att dom sitter bra och väl fastspända på foten, så dom inte åker upp och ner, det är jobbigt för både hästen och din ridstövel. Samt att det kan uppfattar som framåtdrivande hjälp av din häst.
Sporrens spets ska alltid peka neråt. Det är viktigt med en stadig skänkel, dvs lite flaxande, minsta lilla rörelse kan ge en häftig reaktion.
Man lägger alltid till skänkeln först, om man inte får önskad reaktion använder man sporren. Därför är det viktigt att man alltid trampar ner hälen när man rider med sporrar. Man hackar aldrig med sporrar, man trycker lite lätt, altenativt rör sporren lite upp och ner för maximal effekt.


Varför använder man sporrar?
Som sagt är det för att förfina hjälperna, från regional dressyrtävling och uppåt är det obligatoriskt att ha sporrar.
Jag använder endast sporrar på mina hästar jag ridit vid träning för tränare eller tävling, då jag tycker hästen ska lyssna bra utan sporrar.
När man rider med sporrar första gången tycker jag man ska rida med runda korta, jag rider dock alltid med det och har bara ridit med det då det endå ger grym effekt om man använder sporren och det är skonsammast för hästen. Såkallade ponnysporrar.
Jag försöker dock att använda sporren så lite som möjligt även fast jag har den.

Kommentarer
Postat av: Nadja

hihih det är typ min text :D

2011-11-24 @ 20:31:05
URL: http://topdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0